Huisarts Frans Brouwer, voorzitter van het bestuur:

‘Hospice heeft de hulp van heel Borne nodig’

Ruim een maand geleden werd het bericht wereldkundig gemaakt dat er nieuwe plannen worden ontwikkeld om te komen tot een hospice in Borne. Weliswaar allemaal nog in de startfase, maar met voldoende fundament om ze serieus te nemen. De nieuwe bestuursvoorzitter, huisarts Frans Bouwers daarover: “We gaan inderdaad niet over één nacht ijs, want wát we doen, willen we wel goed doen. En dat alles vereist nu eenmaal veel voorbereiding. Maar één ding is zeker: ik ben ervan overtuigd dat zo’n voorziening van toegevoegde waarde kan zijn voor onze dorpse gemeenschap.”

Combinatie van vrijwilligers en professionals
Met die laatste opmerking praat Bouwers uit eigen ervaring. “Als huisarts kun je nóg zo betrokken zijn bij je patiënt, maar als je merkt dat het in de laatste fase niet meer gaat zoals je eigenlijk zou willen, dan is dat heel jammer. Aandacht en begeleiding zijn immers cruciaal.” Om die reden inventariseren Bouwers en zijn inmiddels uit zo’n tien mensen bestaande team initiatiefnemers op dit moment heel zorgvuldig aan welke voorwaarden een goed functionerend hospice zou moeten voldoen. “Zo kijken we bij meerdere hospices in de regio hoe de zorg is opgebouwd. Dat kan low-care en high-care, maar we zijn er inmiddels wel van overtuigd dat het een combinatie van vrijwilligers en professionals zal moeten zijn, om ook ’s nachts de adequate zorg te kunnen bieden. Zo is er een samenwerking denkbeeldig met een thuiszorgorganisatie die onze vrijwilligers gaat ondersteunen.”

Maar ook organisatorisch komt er veel bij kijken. “En dat gaat het soms over zaken, waar ik geen enkele kennis van heb. Dan is het goed een breed team te hebben met uiteenlopende disciplines, zodat we de taken kunnen verdelen. Vooralsnog denken we dat we straks plaats kunnen bieden aan drie à vier bedden, vervolgens kijken we naar welke en hoeveel mensen we daarbij nodig hebben en als laatste moeten we natuurlijk nog een geschikte locatie vinden.”

‘We zijn niet klaar met enkele Ikea-bedden’

Vast staat in elk geval dat de opzet van een nieuw hospice in Borne enkele tonnen aan investering zal vergen. “Dat geld hebben we nog niet en dit betekent dat we een beroep zullen doen op heel Borne om het in gezamenlijkheid van de grond te krijgen. En daarom zijn we ook zo blij dat de Lionsclub Borne ons initiatief gaat ondersteunen met de verkoop van hun aspergekistjes. Dat is gewoon fantastisch!”, vertelt Bouwers. “Want nogmaals, het kost allemaal enorm veel geld. Je kunt je voorstellen dat we niet klaar zijn met enkele Ikea-bedden bijvoorbeeld, om maar eens iets te noemen.”

Toch heeft Frans Bouwers goede hoop dat de plannen ook daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. “De eerste reacties waren enorm hoopgevend en dat betekent dat we op de goede weg zijn. Ja, het zou me tegenvallen als het allemaal niet lukt.” Een echte startdatum durft hij nog niet te noemen. “Dat zal al gauw ergens in 2022 zijn. Want nogmaals, we willen het alleen maar doorzetten als het ook echt kwalitatief goed wordt en kan bijdragen aan de laatste fase van onze dorpsgenoten.” (AJ/BM)

foto Frans Bouwers: © Huisartsenpost De Poort van Borne

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright. Gepubliceerd op 24-03-2021 door BorneBoeit.