Koffie-opbrengst deels naar Hospice Borne

Actie koffiekaravaan smaakt naar meer, zegt huisarts Frans Bouwers

Het bericht in maart dat er vastomlijnde plannen broeiden om in Borne een hospice te realiseren, bracht een golf aan positieve en enthousiaste reacties teweeg. “Hoe mooi zou het zijn om dit initiatief met vereende Bornse krachten van de grond te krijgen?”, mijmerde huisarts Frans Bouwers, als bestuursvoorzitter. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en lijkt het erop dat zijn hoop werkelijkheid wordt. De nieuwste impuls komt van De Koffiekaravaan op het stationsperron, dat een deel van haar koffie-opbrengst aan het Hospice Borne gaat schenken.

Hospice-potje

John Pigge van De Koffiekaravaan: “We lazen het bericht over de hospice-plannen en waren direct enthousiast. Een geweldig initiatief, dat zeker een plaats verdient in Borne. Het is de ontbrekende schakel in de zorgketen die we hier kennen. En zo gingen we nadenken over hoe we als ondernemers hier een steentje aan zouden kunnen bijdragen.” John en zijn vrouw Irene waren er al snel uit. “Nu geven we korting op onze koffie-abonnementen, dus waarom zouden we die korting niet in een hospice-potje stoppen?”, zo dachten ze, waarna ze Frans Bouwers van hun plan op de hoogte brachten.

Steeds meer fiducie dat het lukt
De bestuursvoorzitter reageerde vol enthousiasme. “De hele werkgroep die zich bezighoudt met de realisatie van onze plannen, vond het een fantastisch initiatief”, zo zegt hij dinsdagmorgen op het perron, als hij samen met John Pigge de actie officieel in gang zet. “Ons plan is goed geland in de gemeenschap en van alle kanten krijgen we steun aangeboden. Naar alle waarschijnlijkheid levert de actie van de Lions Borne rond de verkoop van hun aspergekistjes al een geweldig bedrag op, terwijl we ook met de provincie in overleg zijn over een mogelijke bijdrage. En daarnaast zijn er vele mensen die ons op persoonlijke titel willen helpen. Ja, ik krijg er steeds meer fiducie in dat het ook daadwerkelijk gaat lukken.”

De actie van De Koffiekaravaan behelst de verkoop van haar Guatemala en Ethiopië koffie, zowel in cups als per kilogram bonen. Per 20 cups wordt 0,75 euro naar het hospice overgemaakt, van elke kilo bonen € 1,50. Koffieliefhebbers kunnen hun bestelling doen via https://www.dekoffiekaravaan.eu/hospice, waarna het bestelde kan worden toegezonden of afgehaald.

Aanstekelijk
“Als ieder op een dergelijke manier bijdraagt, dan weet ik zeker dat een hospice in Borne haalbaar blijkt”, zegt Frans Bouwers over de actie van John Pigge. “Misschien werkt onze actie wel aanstekelijk”, voegt de laatste toe. “Het zou geweldig zijn dat we als Bornse samenleving over een jaar kunnen zeggen: dat hebben we samen toch maar mooi voor elkaar gekregen…” (AJ/BM)

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.